This Page

has been moved to new address

Kerajaan Bakal naikkan PETROL RON95??!!

Sorry for inconvenience...

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
ShaKiddo: Kerajaan Bakal naikkan PETROL RON95??!!

ShaKiddo

WORK - HOME SWEET HOME - TRAVEL - FOODS - MOVIE - MAFIA WARS - HOBBIES -COLLECTIONS - FAMILY - BUDDIES - SUNGAI BESAR - KAJANG - PUTRAJAYA - K.L

12 May, 2011

Kerajaan Bakal naikkan PETROL RON95??!!

Peningkatan harga gula yang berkuatkuasa semalam, kini menimbulkan spekulasi sama ada harga petrol RON95 akan menyusul selepas ini - ataupun kenaikkannya akan ditangguhkan sehingga selepas pilihan raya umum.

Mengikut rancangan penyelarasan subsidi yang dicadangkan oleh Unit Penyampaian dan Pengurusan Prestasi (PEMANDU), harga petrol RON95 sepatutnya telah dinaikkan oleh kerajaan kepada RM2.05 seliter sekarang. Mengikut perancangan, ini seharusnya dilakukan dengan dua pelarasan - iaitu 15 sen sekitar akhir tahun lalu dan 10 sen lagi pada separuh masa pertama tahun ini.


Namun harga sekarang tetap kekal pada RM1.90 seliter. Harga RON95 dinaikkan dua kali tahun lalu - iaitu lima sen setiap kali pada 16 Julai dan 4 Disember. Tahun ini sahaja, harga petrol RON97 dinaikkan empat kali dan kini pada paras RM2.90 seliter, iaitu paras tertingginya.

Menurut akhbar China Press, harga petrol RON95 sekarang adalah 80 sen lebih murah berbanding harga pasaran - bermaksud harga sepatutnya adalah RM2.70 seliter jika diselaraskan mengikut harga pasaran.

beritaselanjutnya di MALAYSIAKINI

p/s: Wahai Kerajaan Malaysia.. apakah tiada cara lain untuk tidak menaikkan harga petrol ni? apakah tidak releven 'DEBAT TURUNKAN  HARGA PETROL' dulu di TV?

Labels: , ,

9 Comments:

Blogger iniialahaku said...

xtawla nk ckap cmna...dulu pkai jugak 97...tpi ni dah smpai 290...aiyak..parah

Thursday, May 12, 2011 12:06:00 AM  
Anonymous IN said...

uik belum naik dah tension?

Thursday, May 12, 2011 12:07:00 AM  
Blogger KiD said...

iniialahaku: memang paraahhh laaaaa

Thursday, May 12, 2011 12:20:00 AM  
Blogger KiD said...

IN: kena pikir gak sebarang kemungkinan.. minyak naik, nak gi keje.. kos tu.. kalo gaji banyak, takpe laa jugak.. huhuhu

Thursday, May 12, 2011 12:20:00 AM  
Anonymous Kancilbiru said...

semua naik...gaji jer tak naik..huhuhu

Thursday, May 12, 2011 8:06:00 AM  
Blogger Myvitrd said...

memang tumbanglah kerajaan time PR13 kalau dia orang naikkan RON95 ni

Thursday, May 12, 2011 8:39:00 AM  
Blogger KiD said...

myvitrd: bendanya.. alasannya.. sama aje.. lebih murah dibandingkan dengan negara asean lain..

Thursday, May 12, 2011 8:55:00 PM  
Blogger KiD said...

kancilbiru: gaji dok abis kat petrol je laaa camni kalau naik.. huhuhu

Thursday, May 12, 2011 8:55:00 PM  
Blogger Rozuan Ismail said...

melampau lor.ron 97 danh naik.ron 95 pon nak naik jugak.waktu mahathir dulu x de pon naik2 harga ni.apa dah jadi sekarang ni?

Sunday, May 15, 2011 6:57:00 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

Links to this post:

Create a Link

<< Home