This Page

has been moved to new address

Masalah Pengguna Streamyx

Sorry for inconvenience...

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
ShaKiddo: Masalah Pengguna Streamyx

ShaKiddo

WORK - HOME SWEET HOME - TRAVEL - FOODS - MOVIE - MAFIA WARS - HOBBIES -COLLECTIONS - FAMILY - BUDDIES - SUNGAI BESAR - KAJANG - PUTRAJAYA - K.L

09 January, 2011

Masalah Pengguna Streamyx

Streamyx?? memang ada masalah streamyx..
Hari-hari ada masalah.. masalah ada hari hari..
Kalau takde masalah, macam mana pulak aku dapat call hari-hari.. hahahaaaaa..


Alaaaaa.. bukan streamyx je masalah. Yang lain pun masalah gak. Cuma pengguna streamyx pun agak ramai, tu yang agak ketara tu.. Astro pun banyak call katanya. 80-100 call sehari untuk seorang CSR.


Dari Khamis lepas sampai sekarang,aku mendengar keluh kesah pengguna streamyx. Dari yang muda sampai orang tua. Dari orang kita sampai orang luar negara. Semuanya kerana masalah streamyx.


Aku nak share sikit masalah yang biasa didengari.

1- Internet connection failure - yang ini macam-macam punca boleh berlaku.
- session hang, temporary out of service account (tak bayor bil), configure lari.. (DNS,ipconfig, reset port, wrong cable dll)


2- Homeline problem - biasanya no dial tone, crossline, noisy sound, enggage sound yang menyebabkan sukar nak call in atau call out.


3- Streamyx Slow connection - yang ni selalu aku dengar dari kaki-kaki game online. hehehee (biasanya session hang atau P2P problem.. banyak download movie online, antivirus dll)


4- CPE problem - masalah yang membabitkan modem, network card, splitter dan lain-lain.


Ada satu pagi, aku dapat call dai Mr Palmer kat sarawak, mintak WEP key. Aku pun hampir terlupa sebab dia kata "i want my key.. i forgot my key" hahaha. Seb bek dia pakai modem riger db 102 je.. 5 minit dah setel.. ekekeke (nanti aku citer pasal nak curi ID WEP key)


Ada lak satu pagi, aku dapat call dari customer labuan. slow connection tapi pakai pakej 4Mb. Mana tak bising customer. huhuhu.. bila check, ada outage and maintenance kat situ. BRAS nya terbabit.. so, terpaksalah aku menenangkan beliau.. 22 minit call, pastu disconnect. Aku recall balik sambung lagi 17 minit. fuuuiihhhh.. seb bek cool down.

Haaaa.. tu laaa serba sedikit pasal keje baru aku nih. Mendengar masalah pengguna streamyx. Nak dengar masalah lagi, buat report lagi.. tak cukup masa beb. paling tak menang tangan kalo call tengah high.. pheeewww..

Pukul 7 pagi, boleh laaa rileks lagi...

Sebab tu laa, setiap meja ada cermin. Supaya dapat tengok memek muka kita masa cakap dengan customer. Hurrmm.. tapi buat masa ni aku tak tengok cermin tu.. ekekeke.. concentrate giler..

Masalah pengguna streamyx ni akan ada hari-hari. Ada yang marah-marah. Ada yang tak puas hati dengan streamyx. Tapi pengguna tak puas hati dengan streamyx. Bukan dengan CSR. yang CSR ni, tadah telinga je laa dengar ketakpuashatian dan cacimaki customer. huhuhuuu

Belum lagi pernah aku dengar, customer call.. cakap nak bagi compliment. 

"encik, saya nak ucapkan terima kasih kerana dengan streamyx, saya dapat bisnes online berjuta-juta ringgit" 

"encik, saya nak ucapkan terima kasih kat streamyx, sebab tanpanya saya tak dapat online chatting dan bertemu jodoh dengan isteri saya sekarang"

"encik, saya nak ucapkan thanks banyak2 sebab dengan streamyx saya boleh blogging, lepas tu saya dapat duit dari nuffnang, churp2.. boleh saya bayar bil streamyx! ekekeeke"


satu hari nanti, aku harap ada orang call kat aku untuk ucapkan terima kasih kepada streamyx.. tidak hanya call untuk mengadu masalah streamyx.. sekian.. :)

Labels: , ,

38 Comments:

Blogger iwan_dextrous said...

dlu mse keje installer streamyx bosan ak nk lyn kerenah customer.hahahah


Dextrous cyber life

Sunday, January 09, 2011 10:24:00 PM  
Blogger aisYah (", said...

streamyx sy slalu pr0b kal0 hujan je..
yg len sume ok..hehe :D

Sunday, January 09, 2011 10:57:00 PM  
Blogger adrenalina said...

whoaah...mmg kene jadi penyabar yg teramat sgt... xper..sabar itu separuh daripada iman...bleh beribadah lah tu

Sunday, January 09, 2011 11:37:00 PM  
Anonymous hazman aka species1980 said...

hurmmm..... nampaknya dah banyak kes handle yea bila jadi CSR nie yea.... kena cool sokmo.....

Monday, January 10, 2011 12:32:00 AM  
Blogger M.I.A said...

wahhh.semua tu! ada belajar dalam subjek telekomunikasi.... :) muahahha... xsangka ada diaplikasikan dalam blog kan...hehe

Monday, January 10, 2011 1:23:00 AM  
Blogger KiD said...

iwan: macam2 karenah kan? hehehe

Monday, January 10, 2011 2:00:00 AM  
Blogger KiD said...

aisyah: hujan kena pakai payung laa yea.. hehhhe

Monday, January 10, 2011 2:01:00 AM  
Blogger KiD said...

ADRENALINA: keje itu ibadah.. :)

Monday, January 10, 2011 2:05:00 AM  
Blogger KiD said...

abang man: memang banyak pun.. call high dalam hari isnin dan selasa.. pukul 8pagi sampai 11 pagi.. huhuhuhu

Monday, January 10, 2011 2:07:00 AM  
Blogger KiD said...

MIA: yea.. semua tu.. dan ada banyak lagi.. huhuhuuhu

Monday, January 10, 2011 2:08:00 AM  
Blogger As Yusra said...

hehee...mslh.??
as pkai celcom broadband. na pkai streamyx, die xleyh na bwk g jenjalan..susa.. ^____^
tp ramai yg ckp streamyx oke. bole donload mubi byk2...huhu

Monday, January 10, 2011 2:41:00 AM  
Blogger Gadis~Gula~Gula said...

encik saya nak ucapkan terima kasih kerana streamyx, saya boleh ber-belog dan on9 serta mendapat info2 terkini kat lama sesawang yang memang bersawang ni~ hehe~ encik, saya nak tanya satu perkara boleh? kalau saya terlupa pasword atau WEP untuk riger nak buat cane slain calling2? takda cara lain kE?

Monday, January 10, 2011 2:47:00 AM  
Blogger SyedGraphiX said...

owh..dulu sy call. abg aa yg slalu angkat call! hahaha..
ehh,
skarang mmg ade masalah.. tp da pandai fix sniri je! hehehe.

configure modem sniri. tayah nak tggu technichian dtg -.-

Monday, January 10, 2011 2:49:00 AM  
Blogger ADfeez said...

heee.. sy x pnh mrh2 atau ckp kasar2 ngan aka2 abg2 tm /streamyx nie.. hihi...
sy budak baik.. ekekeke :P

xpelah sok sy call semata2 bg salam.. boleh x? :P

Monday, January 10, 2011 2:53:00 AM  
Blogger Aboy93 said...

ERm.. yg sye nih da daftar nak install streamyx ngan line telepon kat rumah.. dye kate akan sampai dalam masa due minggu.. tapi tak sampi2 sampai sekarang.. apa yang berlaku sebenarnya?

Monday, January 10, 2011 11:18:00 AM  
Blogger immukmin said...

hohoh!..rumah immukmin sampai la ni..takde connection..rase mcm kayakan TM je...dah hampir 2 minggu dah takde connection internet...katanya kabel kene curi...tpi mmg pun...nak tunggu sampai bile..hohoh!...kami paham..tapi sebagai custmor..kami ade hak3!!..
hehe...

btw...rindu giler kal ilham..kim salam kat ilham ek..mesti makin comel skunk..hohoh!

Monday, January 10, 2011 12:51:00 PM  
Blogger grOundnUt said...

mesti tention bile tgk ada byk Q-call kan...macamĀ² ragam customer...ekekeke...^^

Monday, January 10, 2011 5:04:00 PM  
Blogger KiD said...

as: memang takleh bawak ke mana.. heheehe.. kid pun pakai celcom berokband.. ekekeke

Monday, January 10, 2011 6:34:00 PM  
Blogger KiD said...

gadis gula2: hahaaaa.. terima kasih kerana ucapkan terima kasih.. ekekeke. cik, kalo terlupa WEP key modem riger db 108.. try login kat ie http://192.168.1.1 dan tekan enter..

username: tmuser
password : tmuser

enable wireless, enable security.. kat sini ada WEP key.. kalo tak silap laaa.. heheeh

pastu save/reboot..

Monday, January 10, 2011 6:39:00 PM  
Blogger KiD said...

syedgraphix: haaaa... dah terror tu.. tak yah call.. kekadang kita leh setting sendirik je.. :)

Monday, January 10, 2011 6:42:00 PM  
Blogger KiD said...

adfeez: whoaaaa.. mekacih.. kalo dapat kat call kid.. kid pun ucap terima kasih dan bagitau management.. hehehe

Monday, January 10, 2011 6:43:00 PM  
Blogger KiD said...

aboy93: lebih dua minggu dah ek? gi tmpoint yang berdekatan.. :)

Monday, January 10, 2011 6:45:00 PM  
Blogger KiD said...

immukmin: maaak aih.. kabel kena curik ek? mesti ada buat report polis dah.. nih lagi satu masalah mat pek kaki curik kabel.. hhooiii... nyusahkan..

mekacih kerana rindukan ilham.. beliau sihat2 je.. hehehe.. :)

Monday, January 10, 2011 6:48:00 PM  
Blogger KiD said...

groundnut: memang dah.. lepas satu cal.. satu call masuk.. pastu masuk lagi... nak kencing pun kena tahan.. hahahahaa

Monday, January 10, 2011 6:48:00 PM  
Blogger tukang merepek said...

kid...
ko kena SD!!
wep key kalau lupa kena tkr balik la...
haish....
manyak call ker arini?
agak ssh la nk dgr customer y ckp trime kasih ni...
xyah la nk puji TM/streamyx...
nk puji CSR y assist dorg tu pon payah..
lagi ditengking de la...
pe slh kite sbg CSR nie kid?
ak nie pon naseb baik jela aritu de 2 org customer bg compliment...
lps dr tu paham2 jela...
even walau de customer y da dpt balik connection lps kte assist still ssh nk ucp TQ..
hmmmmm...

Monday, January 10, 2011 9:36:00 PM  
Blogger Viva Sakura said...

sy agen streamyx...line prob org cr sy gak...hahahaha...ptt nya kene cr en.kid...huhuhu

Monday, January 10, 2011 9:48:00 PM  
Blogger kema said...

haha kema pakai streamyx,nti kalo ade prob kema kol incik kid ek.......hehehehehe~.....
keje cmtuh perlu tahap kesabaran yg tinggi.....

Monday, January 10, 2011 9:55:00 PM  
Blogger KiD said...

tukang merepek asri: agak2 laaa kena SD! hahahaa.. WEP key, dah lupa, mmg kena tukar.. tapi nak tukar, kena configure modem laaa.. haiyaaaa... dah sah2 aku check dgn mentor dulu.. ekekee call banyak dowh.. ari senin biasa laaa..

Monday, January 10, 2011 10:10:00 PM  
Blogger KiD said...

viva sakura: ye ke agen.. caiyok!! leh tolong kitorang gak.. hehehe.. pasni HSBB laaa pulak yea.. :)

Monday, January 10, 2011 10:11:00 PM  
Blogger KiD said...

kema: hehhee.. kid budak baru belajar.. tak pandai sangat pun.. hehehe.. mmg kena sabar yang tinggi.. actually customer tak puas hati dengan produk, tapi CSR yang kena tempias dulu.. huhuhuhu

Monday, January 10, 2011 10:13:00 PM  
Anonymous sw33tdarling said...

salam singgah...! nice post! hehehehe
mmg btl tu, pengguna nak marah kat sapa lagi kan kalau bukan kat sini... hehehehe kesian gak pk2, bukan u all yg buat keje, orang lain yg buat keje, apa leh buat...
Tinggal 4 hari lagi jer GA PILIH THEME BLOG

Tuesday, January 11, 2011 11:23:00 AM  
Blogger ZaCKiR said...

bhgn CSR mmg mnyedihkan haha, tp bhgn teknikal mcm sy ni yg dok p rmh org, ln plak critanya, ada la jgk dijamu makan n minum oleh tuan rmh wpon x slalu (kdng2 tu keja x siap lg pon srh p mnjamu selera dh hehe best2, bleh la dianggap ucapan trima kasih planggan), tp besa la yg x reti nk ucap trima kasih tu kita xyah la amik port sgt, anggap la depa trlupa camna nk ckp trima kasih hehehe

Tuesday, January 11, 2011 9:34:00 PM  
Blogger kyle said...

hehe, tima kaseh streamyx :P

Wednesday, January 12, 2011 5:26:00 PM  
Blogger KiD said...

sweetdarling: tq tq.. betul tu.. yang buat keje tu zackir.. hehhee.. dia terror..

zackir: aku pun pernah dengar customer.. dia suruh technician datang cepat, appointment dgn dia, leh dia goreng2 cekodok ke ape yang patut.. dpat customer macam tu, alhamdulillah laaa.. :)

Thursday, January 13, 2011 6:29:00 PM  
Blogger KiD said...

kyle: hehehee.. terima kasih streamyx jugak!! :)

Thursday, January 13, 2011 6:30:00 PM  
Blogger ZaCKiR said...

KiD : wahh bgs customer tu, tp alang2 bt cekodok tu bt la skali nasik ngan lauk2nya skali hehehe, tp sy ni nk kata terror x la terror sgt, bleh la bt stkt yg mampu utk kpuasan pelanggan

sweetdarling : btol2, tp kdng2 tu technician dh bt keja tp still ada mslh, mcm kt tmpt sy ni ada 1 kes tu dh msk 3 bulan camtu xleh settle lg, tu kira smua bhgn teknikal p tgk dh tu dlm n luar, ikut maklumat yg sy dpt mslh brpunca dr dlm premis pelanggan sbb dh chck luar xdak mslh n 1 lg tmpt tu cybercafe tu yg mslh lg tu, tp insyaAllah siap la dlm ms trdkt ni, mudah-mudahan...

Kyle & Kid : sm2 streamyx hehehe !!!!

Friday, January 14, 2011 7:30:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

woi2!! pe brg pkai nota ag..hahaha.buang jerla nota2 2 sume..huahahuhauuaa

fzka~

Wednesday, January 19, 2011 11:28:00 AM  
Blogger KiD said...

zackir: wiring la tu kut.. tukar je wiring semua.. hehehee

ebad fzka: mana ada pakai nota dah.. asri aje pakai.. hahahaa.. aku angkat tangan je suruh ben tolong.. kekekeee

Thursday, January 20, 2011 1:02:00 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

Links to this post:

Create a Link

<< Home