This Page

has been moved to new address

Azam Baru Tahun 2011 sudah Tercapai

Sorry for inconvenience...

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
ShaKiddo: Azam Baru Tahun 2011 sudah Tercapai

ShaKiddo

WORK - HOME SWEET HOME - TRAVEL - FOODS - MOVIE - MAFIA WARS - HOBBIES -COLLECTIONS - FAMILY - BUDDIES - SUNGAI BESAR - KAJANG - PUTRAJAYA - K.L

04 January, 2011

Azam Baru Tahun 2011 sudah Tercapai

Sudah 4 hari berlalu bagi tahun 2011.

Dan tamat sudah sesi training selama dua bulan aku. Diletakkan di bawah technical support untuk streamyx. Dalam masa dua bulan, begitu banyak yang aku belajar. Begitu banyak yang aku kena faham dan ingat. Semuanya mengenai STREAMYX
Dan tugas aku adalah membantu pengguna jika ada masalah pasal streamyx. Dan juga homeline. Dari productnya sampai laaa troubleshooting dan configuration..


modem? dialer? DSL light? blockbuster deal? dan macam2 lagi istilah yang kekadang aku sendiri tak berapa nak hafal.
Dan untuk menjadi Customer Service Representative (CSR) untuk streamyx ni, bukanlah sesuatu yang mudah dan senang. Banyak laluan yang telah aku lalui. Bermula dari soft skill (teknik bercakap), assessment, training, 3 online assessment, pre mock call dan On Job Assessment (OJA). Assessment2 yang lepas, aku ada tulis dalam entry yang aku lulus.


2 minggu lepas, ada pre mock call. Pre mock call adalah satu situasi dimana ada QA yang duduk sebelah dan berlakon jadi customer. Yang membawa senario customer yang berbeza. Connection failure, Nak pindah line streamyx, akaun tak bayar, IP address subnet mask dan lain2. Ada 5 call semuanya dan aku FATAL semua call. Giler dowh punya cuak.


Khamis lepas, Final OJA dah dibuat untuk semua batch aku. Kena jawab sekurang-kurangnya 6 call dari 7 call. Dan aku lepas 4 call...!!! Giler beb.. aku rasa macam tak percaya je.


Dan pagi tadi, keputusannya... Aku dan 10 orang lagi rakan lulus dalan Final OJA. Syukur sangat2. dan ini bermakna, Kami HIT FLOOR!!! Hit Floor bermaksud dapat Job title CSR tersebut. Tapi apakan daya untuk 9 orang lagi member aku. Markah lulus adalah 80%, tapi ada yang dapat 75% je. tak dapat join.


Petang tadi, sessi reverse buddy. Maksudnya, aku diberi peluang untuk jawab call secara LIVE dari sistem contact centre ditemani Buddy/senior CSR. Tak sangka aku jawab 9 call secara LIVE!! Memang brother tu banyak membantu dan bagi tips. Dan aku yakin, semangat aku akan terus dan confidentku semakin tinggi.


Jadi, harap2 aku dapat selesaikan masalah customer streamyx. Dan aku harap customer tak maki2 dalam call kat aku. Sedarlah wahai pengguna streamyx, CSR hanya membantu anda untuk selesaikan masalah, bukan tempat untuk lepaskan masalah. :)




Nampaknya, azam tahun baru 2011 aku sudah tercapai..!!
Dan aku rasa amat gembira sekarang. Aku amat happy sekarang. Speechless gitu. Ku harap kalendar 2011 aku berjalan dengan lancar.
Tamat sudah

Labels: , ,

15 Comments:

Anonymous hazman aka species1980 said...

Sesungguhnya memang dah lumrah CSR adalah tempat customer lepaskan masalah....apa yang customer nak masalah settle .... no matter what.....itulah hakikatnya...

Tuesday, January 04, 2011 9:48:00 PM  
Anonymous Kancilbiru said...

insya Allah, best of luck kid...moga 2011 tercapai apa yg di azamkan...:)

Wednesday, January 05, 2011 11:39:00 AM  
Blogger KiD said...

abang man: ni tengah sedia terima hakikat laaa nih.. huhuu

Wednesday, January 05, 2011 11:54:00 AM  
Blogger KiD said...

kancilbiru: insyaAllah.. best of luck!! hope naik dan naik pangkat lagi... yeeehaaaaa

Wednesday, January 05, 2011 11:55:00 AM  
Blogger grOundnUt said...

waahahaha....kehidupan sudah mencapai matlamat...harap tahun ni suksesss selalu bro dan famili...rezeki anak ko neh...^^'

Wednesday, January 05, 2011 12:44:00 PM  
Blogger KiD said...

tq kacang tanah.. suksess suksess..!!

Wednesday, January 05, 2011 1:50:00 PM  
Anonymous Fital said...

Salam Bro...saya pun bakal CSR kat vads....baru je tadi pre mock call....fatal 2 call...macam kes bro ni, bro boleh hit floor pasal bro lepas reseat 5 call tu ke? atau base on score card bro lebih 85%?...

Monday, January 17, 2011 9:58:00 PM  
Blogger KiD said...

Fital: waaahh.. bagus laaa tu.. pre mock call fatal dua.. aku dulu semua fatal.. hahahaa pastu nanti OJA kena buat betul2.. kasi lepas 6 call.. target biar lebih..

kalo fatal 3 call masa OJA, nanti check score card.. kalo reseat 5 call tu, try utk dapat yang terbaik untuk reseat. Insya Allah... aku batch 195.. Fital?

Tuesday, January 18, 2011 1:51:00 AM  
Anonymous Fital said...

Aku batch 198 je bro...silap2 kita ada terserempak kat menara atau vads... hahah :)

Tuesday, January 18, 2011 6:57:00 PM  
Blogger KiD said...

hahahaaaa.. good luck OJA nanti..

Wednesday, January 19, 2011 1:33:00 AM  
Anonymous Fital said...

Salam Bro...lama tak layan blog bro...ni dah abis OJA boleh la layan balik...
OJA ok...dapat 6..syukur...mungkin QA sempoi kot...skang ni tgh reverse buddy...mungkin jumaat baru live....bro masa start live sorang2 camner ha? ok tak?...aku rasa macam tak yakin lagi je...banyak process flow yg aku tak tau lagi...tadi masa reverse dapat call pasal caution report, aku dah tak reti...nasib baik buddy tu sempoi gila..walaupun dia dah terang, tapi masih lagi tak "hadam" lagi la..kena banyak kali baru boleh betul2 paham kot......

Thursday, February 10, 2011 1:05:00 AM  
Blogger KiD said...

hahahaha.. caiyok!! dapat 6 tu!! giler terus LIVE.. hahaahaa.. brape orang batch 198 yang lepas.. aku dah sebulan setengah ni.. ok laaa kut.. masa live 1st day kami semua gigil siut.. skrang dah ok dah... hehehehe

amacam? welcome to vads..!!! nak lepak2, leh call aku 0192372347. roger

Thursday, February 10, 2011 8:39:00 PM  
Anonymous Fital said...

ok no halnye bro.....amik no aku 0122370789...esok start live...syif kul 4.30ptg...batch 198, 25 dari 34 je yg lepas...tapi sayang batch aku 198b,sorang dari 17 x lepas...padahal score card 79...takan x dpt adjust....tu yg pelik skit tu....

Friday, February 11, 2011 1:39:00 AM  
Anonymous Fital said...

Arrg tension....fisrt day call fatal...aku salah bagi information bro.....kena ape2 tak bro? aku pulak kenmain tgk kawasan east malaysia outage, confident bagitau customer x dpt connect pasal outage...arggg...padahal dalam session db ada session...tu la over confident lagi....

Saturday, February 12, 2011 3:59:00 AM  
Blogger KiD said...

hahaha.. aiyok!! camner?
ermmm.. customer ok tak? aku rasa better call back customer.. pastu try assist dia balik.. delete session dan ikut step by step dsl blinking, off atau stable.. kalo sampai abis troubleshooting tak leh gak.. baru create TT/ TR

Saturday, February 12, 2011 9:48:00 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

Links to this post:

Create a Link

<< Home