This Page

has been moved to new address

Biar Anakku Ikut Resmi Padi

Sorry for inconvenience...

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
ShaKiddo: Biar Anakku Ikut Resmi Padi

ShaKiddo

WORK - HOME SWEET HOME - TRAVEL - FOODS - MOVIE - MAFIA WARS - HOBBIES -COLLECTIONS - FAMILY - BUDDIES - SUNGAI BESAR - KAJANG - PUTRAJAYA - K.L

12 December, 2010

Biar Anakku Ikut Resmi Padi

Pepatah Melayu.. "ikut resmi padi, makin tunduk makin berisi".. Maksudnya orang yang banyak ilmu, semakin tinggi ilmunya semakin dia merendah diri.. bukan bermegah dengan ilmu yang dimilikinya..
"jangan ikut resmi lalang, makin tegak tiada berisi". Ditiup ke kanan ia ke kanan, ditiup ke kiri ia ke kiri. Akhirnya langsung rebah ke bumi..

Begitu juga dengan harapan setiap ibu dan bapa kita.. Dicurahkan segala kasih sayang.. Diberi pendidikan dan ilmu dunia dan akhirat.. dengan harapan dapat menjadi orang yang berguna pada masa besar kelak. Ameeen..
Bendang disekeliling rumah, sejuk mata memandang...

Padi yang makin berisi makin menunduk....

Hampir saban hari, setiap orang makan nasi. Nasi menjadi makanan utama di negara kita. Tak kiralah dah jadi nasi goreng kampung ke.. nasi goreng cina, pataya.. nasi goreng jagung.. nasi goreng USA, nasi paprik, nasik beriani, nasi arab dan lain lain.. semuanya berasal dari padi.. hehehee

Dah diproses, jadilah padi itu sebagai beras..


Haaaa.. anakku pun dah ada jenama beras sendiri. lepas ni aku makan beras jenama anak aku punya je laaa.. eekekekee. Muhammad Nizarul Ilham bin Hisyamudin.
Sesiapa yang beli beras ni, akan sumbangkan royalti kat anak aku... hehehehe (gurau je laaa)

Okay... Mmmuuuuaaaaahhhhhh!! jom tido dulu.. :p

*Jangan lupa keringat pesawah yang membanting tulang untuk Padi negara kita. TQ Father and Mother in Law.. :)

Kau senyumlah ooohhh.. suka dan memori kita di arena ini....
Kau ilhamku... Kau ilhamku... Kau ilhamku................

Labels: , , , ,

9 Comments:

Blogger tukang merepek said...

btl tu...
ikot resmi padi makin tunduk makin berisi...
walaopon sentiasa berisi tp still gak beras mcm x cukup kt m'sia nie...hahaha
pe ak merepek nie?
jgn sesekali terlalu bermegah dgn per y kita de..
makin kite merendah diri makin org hormat pd kite...
uncle asri(merendah dri gak nie.hahaha) doakn ilham ble bsr nt akan jd org y berguna bkn pd ibu bapa dan kluarga tp berguna pd nusa,bangsa,agama n negara...
amin.....
=)

Sunday, December 12, 2010 8:26:00 PM  
Blogger KiD said...

ilham said.. tq so much uncle asri.. God bless u.. and have a happy nice birthday yaaa uncle.. :)

Sunday, December 12, 2010 8:32:00 PM  
Blogger tukang merepek said...

btl tu..
ikot resmi padi makin tunduk makin berisi..
jgn sesekali bermegah dgn per y kite ade..
makin kite merendah diri makin org hormat pd kite...
uncle asri(merendah diri gak nie.hahaha)doakn agar ilham bila besar nt jd org y berguna pd ibu bapa dan kluarga.juga berguna pd agama,nusa dan bangsa..
aminn.....
(^_^)

Sunday, December 12, 2010 8:37:00 PM  
Blogger ♥CERITA.JIWA.ADLIA♥ said...

sangat comel itu baby...
nak pinjam boleh..hehehehehe

Sunday, December 12, 2010 8:55:00 PM  
Blogger toyolkiut said...

persoalannya knapa padi??
pohon lain xleh ke..
cam gandum ke..barli ke..

Sunday, December 12, 2010 8:59:00 PM  
Blogger KiD said...

cerita.jiwa.adila.: tq.. mmg comel laaa.. pinjam?? no no no no... hehehee

Sunday, December 12, 2010 9:07:00 PM  
Blogger KiD said...

toyolkiut : nasi yang berasal dari padi(beras) adalah makanan ruji negara kita.. pepatah orang lama.. :) pohon lain kalau ada yang macam padi, leh laa jugak diganti pepatah tu.. :)

Sunday, December 12, 2010 9:09:00 PM  
Anonymous hazman aka species1980 said...

hurmm..... brand tue tak jual kat kedai2 kan.... ?

Monday, December 13, 2010 5:04:00 PM  
Blogger KiD said...

abg man: beras terbooekkk dari sungai besar.. ekekekee

Monday, December 13, 2010 5:26:00 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

Links to this post:

Create a Link

<< Home