This Page

has been moved to new address

Mari Memasak Spaghetti

Sorry for inconvenience...

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
ShaKiddo: Mari Memasak Spaghetti

ShaKiddo

WORK - HOME SWEET HOME - TRAVEL - FOODS - MOVIE - MAFIA WARS - HOBBIES -COLLECTIONS - FAMILY - BUDDIES - SUNGAI BESAR - KAJANG - PUTRAJAYA - K.L

27 October, 2010

Mari Memasak Spaghetti

Memasak?!!
Kenapa nak kena memasak?
Sebab nak makan laaa.. hahahaaaa


Okay, sebab baru je berlaku.. Nak share sikit laa pengalaman memasak. Almaklumlah, selaku cikgu KHB yang disayangi, anak2 murid pun nak merasa cikgu masak. hahaha..
Pikir punya pikir... Masak spaghetti je lah yang senang. Takkan nak masak megi kut?! (tapi spaghetti pun lebey kurang dgn megi gak.hahaahaha)


Pastu pegi laa dapatkan bahan-bahan kat batang kali and gohtong. Nak masak untuk 21 orang laaa katakan.


Bahan-bahannya:


Spaghetti (cap San Remo disyorkan)
Sos spaghetti (cap Prego memang best)
Fishball dan fishcake
Carrot
Tomato
Sos Cili
Daging kisar (cap Ramly the best!)
Minyak, bawang merah, bawang putih (untuk tumis)
Garam secukup rasa




oooppsss... daging kisar takde dalam gambor. Sebab tu laaa mula2 nye.. kite rendam daging kisar tu bagi lembut dulu. Kalo nak cepat, taruk air panas laa.. hehehe
Sesi cikgu memasak ni kena cepat. Almaklumlah cuma ada dua period je (80 minit) untuk setelkan dari mula sampai abisss.. Maka, pakailah dua tungku dapur.


Mula2, panaskan air dalam periuk untuk rendam spaghetti. Taruk sikit2 dulu.
Satu lagi, panaskan kuali yang ada minyak sket.. taruk bawang2, tumissss.
Pehtu taruk sos prego, sos cili, daging kisar.. kaco,kaco,kaco,kaco.. taruk laa fishcake pastu fishball, pastu tomato, pastu carrot, kaco,kaco, kaco.. pastu ikut laaa nak tambah ape lagi.. udang kaa, ayam ka, kambing kaa.. eh, ape daaa kambing..


Haa.. dah nak siap dah. taruk laa garam secukup rasa. Angkat spaghetti yang direbus, masukkan ke dalam kuali yang kita buat sos spagetti tadi.. eh eh.. spaghetti tu rebus lama2 sket tau.. 10 minit pun boley.. then gaulkan semuanya dalam kuali. tapi untuk masak untuk 21 orang nih, cikgu gunakan teknik pengasingan dua kuali. Haaaa.. sampai khusyuk semua nak makan. Lapar laa katakan bila terbau spaghetti yang sedap nih..
Terus buat ayor teh blackberry je.. terbaeekkk dari cameron highlands.. hehehe


Tat tadaaaaa.. hasilnya spaghetti bolognese khas dari Genting Highlands.. untuk pelajar2 tingkatan 1 excel. yeeehaaaaa...!!!! Berjaya!!!


So, korang nak memasak??!! simple2 je beb.. berbaloi-baloooiii...

Labels:

6 Comments:

Blogger dhiyaz86 a.k.a mardhiyyah said...

heleeehhhhh.... spageti jeeee.... kuehteow grng satuuu!!

Wednesday, October 27, 2010 4:15:00 PM  
Blogger KiD said...

kuetiau..??? wait and see laaa.. heheh

Wednesday, October 27, 2010 5:55:00 PM  
Anonymous hazman aka species1980 said...

whoaaa.... nampak sedap je tue.... mai sepinggan...

Thursday, October 28, 2010 8:28:00 AM  
Blogger KiD said...

sepinggan? jom kita memasak kat rumah dhiyaz.. hehehe

Thursday, October 28, 2010 10:16:00 AM  
Blogger Lazyf said...

motip uols memasak smbil pkai tie?

Thursday, October 28, 2010 4:14:00 PM  
Blogger KiD said...

pakai tie, termasuk dalam etika berpakaian bekerja.. tapi sebenornya skolah private laa kan.. lagi2 nak hambik gambor pastu.. ngeh3
Mr KiD.. the best!!!

Thursday, October 28, 2010 6:43:00 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

Links to this post:

Create a Link

<< Home